לקראת חג מתן תורה, הפלגנו אחורה, אל יוזמה נשית מיוחדת של ‘נתינת – תורה’, כתיבת ספר תורה מיוחד, בקשר לתאריך היסטורי ועגול – יובל שנים לנישואי הרבי והרבנית. היה זה בשנת תשל”ט. לרגל המאורע המיוחד, העלו נשי ובנות חב”ד רעיון למתנה משמעותית ומקורית – כתיבת ספר תורה לזכות הרבי והרבנית. יוזמת הרעיון היתה גב’ יוכבד הלפרין ע”ה, נציגה פעילה של נשי ובנות חב”ד בירושלים. משלב הרעיון ועד לסיום כתיבת הספר – עמדו מאחורי התכנון והביצוע נשי ובנות חב”ד, אליהן הצטרפו בהשתתפות בספר התורה נשים ובנות מקהלים נרחבים, וכמובן נשי ובנות חב”ד מהסניפים השונים בארץ ואף מחוצה לה.
כאשר הגיע דבר היוזמה אל הקודש פנימה, זכה הרעיון ליחס מיוחד מהרבי. מלבד ההשתתפות הכספית מאת הרבי והרבנית, נערכה יחידות ייחודית לנציגות המארגנות שהגיעו מארץ הקודש לחצרות קדשנו, עליה עוד יסופר בהמשך. על חשיבותה של היוזמה תעיד העובדה שהדברים שנאמרו ביחידות הובאו לדפוס עוד באותו שבוע, בתוך קונטרס השיחות שיצא לאור לשבת שאחרי היחידות. כך, הגיע דבר היחידות לכל העולם, והכול הבינו עד כמה גדולה היא הזכות לקחת חלק בספר התורה, המתנה המיוחדת לרבי ולרבנית, שיקרה עד מאוד בעיני הרבי. התעוררות כלל עולמית נפעלה בקרב סניפי נשי ובנות חב”ד, שמיהרו להתעניין ולהצטרף לספר התורה.
הרעיון עלה, כזכור, בשנת תשל”ט, בה מלאו חמישים שנה לחתונת הרבי והרבנית. הביצוע החל עוד באותה שנה, ונמשך לאורך שנת תש”מ, בה נכנסו לתאריך עגול נוסף – שנת השלושים לנשיאות הרבי, וכך נכרכה סיבה ייחודית נוספת למתנת ספר התורה לרבי. ביחידות, שהתקיימה בחודש שבט תש”מ, ביקש הרבי להזדרז ולסיים את כתיבת הספר עד י”ט כסלו הבא.
לקראת הכנסת ספר התורה, בי”ט כסלו תשמ”א, ציפו למארגנות הפתעות נוספות. לרגל ההודעה על גמר ההכנות לסיום כתיבת הספר שיתקיים בי”ט כסלו, כבקשת הרבי, שלח הרבי יד מכסף וכתר לספר התורה, וערך התוועדות מיוחדת ופתאומית בי”ז כסלו לרגל המאורע. המאמר והשיחות שנאמרו בהתוועדות זו יצאו לאור מספר שבועות לאחר מכן, בחנוכה תשמ”א, בקונטרס מיוחד – “סיום והכנסת ספר תורה”, קונטרס שהוגה על ידי הרבי.
ספר התורה הוכנס לבית הכנסת “בית מנחם” בכפר חב”ד, גם זאת על פי הוראת הרבי. במעמד מיוחד ורב רושם, בהשתתפות חשובי החסידים וקהל אנ”ש, אנשים, נשים וטף, נערכה הכנסת ספר התורה בכפר חב”ד.
יוזמה חשובה זו, שלכבודה ובזכותה אף זכה קהל החסידים בהתוועדות מיוחדת, משופעת בדא”ח, נזקפת לזכותן של נשי ובנות חב”ד. חזרנו אל זיכרונותיה של גב’ יוכבד הלפרין ע”ה, הוגת הרעיון ומהנציגות המארגנות של ביצועו. תיאוריה פותחים צוהר אל אותם הימים, מאפשרים לחוש במעט את ההוקרה ותחושת הזכות בלקיחת חלק במתנה ייחודית שכזו לרבי, ואת ההתרגשות והאחדות שהקיפה את כל קהל אנ”ש בעקבות וסביב היוזמה הנשית. מסמך היסטורי:
“היה זה במלאת יובל שנים לנישואיהם של כ”ק אדמו”ר שליט”א והרבנית שתליט”א” כך סיפרה בזמנו גב’ הלפרין ע”ה, “כשהתאספנו, החלטתי: זו השעה להעלות את הרעיון. חשבתי לעצמי – אין לך תשורה מתאימה ויפה יותר מאשר כתיבת ספר תורה לזכותו של נשיאינו הגדול שליט”א והרבנית שתליט”א, ומה נאה יהיה שהצעה כזו וביצועה יהיה על ידי נשי ובנות חב”ד”.
ההצעה שהועלתה באספת החברות, נתקבלה כהחלטה מספר חודשים מאוחר יותר, בכנס הארצי השישה עשר של ארגון נשי ובנות חב”ד, שהתקיים בירושלים. בשלהי שנת היובל לנישואי הרבי והרבנית, פנו הנציגות המארגנות לסופר סת”ם, והיוזמה יצאה לדרך.
היוזמה התפרסמה בסניפי נשי ובנות חב”ד בכל רחבי הארץ, והארגון יצא גם בפרסומים בעיתונות. ההיענות הייתה רבה ומקיפה, וכך סיפרה גב’ הלפרין: “התגובות מכל החוגים, בעקבות הפרסומים, היו ממש מרטיטות ומרנינות. כל המכתבים והבקשות שנתקבלו מכל גווני הקשת של נשים ואימהות בישראל, קיפלו בתוכם סיפורים על כמיהה ליהדות, לבטים משפחתיים, בקשות אישיות ורצון להתברך ולקחת חלק ביוזמה המיוחדת לכבוד הרבי והרבנית”.
הבקשות הרבות, לצד רשימות רוכשי האותיות, הועברו לרבי. היה זה בביקורן של גב’ הלפרין ע”ה, יחד עם הגב’ גליצנשטיין תבדלחט”א בחצרות קדשנו, בי’ שבט תש”מ. השתיים ניגשו למזכירות וביקשו להעביר את רשימת המשתתפות בספר התורה, שהביאו עמן. אולם, הרשימות לא הועברו בדרך זו כי אם בדרך ייחודית, על פי הוראה מגבוה – הרבי ביקש שהנציגות תבאנה את הרשימות ב”יחידות” שתיערך במיוחד עבורן, כנציגות נשי חב”ד מארץ הקודש.
בהגיע השעה, נכנסו השתיים ליחידות. ביחידות, ביקש הרבי להזדרז בכתיבת ספר התורה, ולהשתדל לסיימו לקראת ראש השנה לחסידות, י”ט כסלו הבא, שעניינו קשור לתורה. “בוודאי תכינו גם מעיל וכו’ לספר התורה” אמר הרבי, וביקש – “ואבקשכן להתקין, כפי מנהג הדורות, גם “יד” מכסף וכו'”.
הרבי מסר לנציגות, הגב’ הלפרין ע”ה והגב’ גליצנשטיין תבדלחט”א, את השתתפותו והשתתפות הרבנית בכתיבת ספר התורה, בסך 44 דולרים. אחר כך, הוסיף ואמר: “בכסף שייאסף תעשינה עוד הרבה דברים טובים ומועילים. ובאם חס ושלום תתעכב ביאת משיח צדקנו עד אז, יהי רצון אשר בספר תורה זה, ביחד עם עוד הרבה ספרי תורה, נלך לקבל פניו, אשר הוא ילמד תורה את כל עם ישראל ואותנו בכלל. ויתן השי”ת שנזכה בקרוב ממש לביאת משיח צדקנו. אזכיר על הציון להצלחה רבה בכל הנ”ל”.
כך שיתפה גב’ הלפרין ע”ה: “עם פרסם דברי היחידות, שנדפסו במיוחד בקונטרס השיחות, נוכחו כולם לדעת גודל חשיבות העניין וההערצה שכ”ק אדמו”ר שליט”א רוחש למבצע זה, והתחזקה ההתעניינות העולמית והחלה השתתפו עירנית של כל סניפי נשי ובנות חב”ד ברחבי תבל, ונפתחו קו טלפוני פעיל מירושלים שמסר מידע על המבצע”.
ספר התורה יצא מירושלים. במקום יציאת ספר התורה נערכה התוועדות אליה נאספו רבים מאנ”ש, כאשר בחדר מקביל התקבצו נשות חב”ד. על מעמד זה סיפרה גב’ הלפרין: “בין האורחות החשובות – המשוררת זלדה, בת דודו של הרבי, והרבנית הדגולה אטי זוין תחי’. כשהקהל פורץ בשירה ובריקודים הובל ספר התורה למונית מעוטרת על מנת להעבירו לכפר חב”ד. בכפר קיבלו את פני ספר התורה משלחת מכובדת… אחר הסיום הועבר ספר התורה תחת חופה למבוא הכפר שם חיכו המונים ובכללם צבאות ה’ שעמדו הכן עם לפידים בידיהם, ותהלוכת הכבוד החלה לנוע עם אלפי משתתפים. מתוך חרדת קודש וחיבת הקודש הוכנס הספר למקומו בטקס מרשים שרישומיו יישארו חרוטים עמוק בנשמותיהם של כל המשתתפים”.
נזכרים ונעשים
“מדהים להיזכר ולקרוא על מתנת ספר התורה שהתקבלה אצל הרבי בהוקרה וביחס מיוחד כל כך, ומרגש שזכינו שהייתה זו יוזמת נשי ובנות חב”ד” אומרת הגב’ צפורה וישצקי, יו”ר ארגון נשי ובנות חב”ד. “השנה, עם מלאות שלושים שנה להסתלקות הרבנית, אפשר לראות שהדברים ‘נזכרים ונעשים’. בחודש שבט יצא לדרך פרויקט ‘בצוותא’ – כתיבת ספר תורה לכבוד הרבנית הצדקנית, בהתאחדות נשי ובנות ישראל, וביוזמת ארגון נשי ובנות חב”ד.
כזכור, ספר התורה הראשון לעילוי נשמת הרבנית נכתב אף הוא ביוזמת נשים, כאשר נשי ובנות חב”ד בקראון הייטס החלו בכתיבת הספר בעיצומם של ימי השבעה על הרבנית. והנה לנו המסמך ההיסטורי הזה, המספר על ספר תורה שנכתב לזכות הרבי והרבנית עוד לפני הסתלקותה, בשנת תש”מ, ושוב – היוזמות הן נשי ובנות חב”ד.
כשאני חושבת על היחס המיוחד והגילויים הנפלאים שראינו מהרבי במהלך כתיבת שני ספרי התורה שנכתבו ביוזמת נשי ובנות חב”ד, אין לי כל ספק, שכאז כן עתה, המתנה המיוחדת הזו גורמת רוב נחת רוח לרבי ולרבנית, והם בוודאי מייקרים מאוד את תשורת נשי ובנות חב”ד, ומרעיפים את ברכתם על כל אחד ואחת שלוקחים חלק באחדות נפלאה.
נתינת התורה של נשות חב”ד | מסמך היסטורי
השארת תגובה