נשי ובנות חבד בארץ הקודש נשי ובנות חבד בארץ הקודש
  • דף הבית
  • אודות
  • מדורים
    • מדור לנציגות
    • בנימה אישית
    • מתכונים
    • בריאות
    • סיפור חסידי
    • הלכה
  • ארועים
    • הכנס הארצי תשע”ז
  • צרו קשר
  • הרשמה לאתר
  • דף הבית
  • אודות
  • מדורים
    • מדור לנציגות
    • בנימה אישית
    • מתכונים
    • בריאות
    • סיפור חסידי
    • הלכה
  • ארועים
    • הכנס הארצי תשע”ז
  • צרו קשר
  • הרשמה לאתר
נשי ובנות חבד בארץ הקודש
  • דף הבית
  • אודות
  • מדורים
    • מדור לנציגות
    • בנימה אישית
    • מתכונים
    • בריאות
    • סיפור חסידי
    • הלכה
  • ארועים
    • הכנס הארצי תשע”ז
  • צרו קשר
  • הרשמה לאתר
  • דף הבית
  • אודות
  • מדורים
    • מדור לנציגות
    • בנימה אישית
    • מתכונים
    • בריאות
    • סיפור חסידי
    • הלכה
  • ארועים
    • הכנס הארצי תשע”ז
  • צרו קשר
  • הרשמה לאתר
ראשי › האתר בבניה › ילדה נושכת בגן | הפסיכולוגית עונה

ילדה נושכת בגן | הפסיכולוגית עונה

כ״ז בתשרי ה׳תשע״ח (17 באוקטובר 2017) אין תגובות

שאלה:

ביתי בת ה- 3 החלה לנשוך, הגננת מתלוננת ואינני יודעת כיצד להגיב.
זה קרה בגן פעמיים. לאחרונה התרחש בערך פעם בשבוע כאשר היא מתרגזת.

תשובה:

שלום וברכה,
אכתוב על תופעת הנשיכות והתוקפנות באופן כללי ולאחר מכן אתמקד בשאלה שנשאלה.

נשיכות בגיל הרך הן תופעה מוכרת שמעוררת חרדה בקרב ההורים והגננות.
הנשיכה משאירה סימן ומלחיצה את ההורים משני הצדדים (הנושך והננשך).
תוקפנות הנה דחף בסיסי איתו הילד נולד. הוא לומד בעזרת המבוגרים לעדן את התוקפנות כדי שלא יפגע בעצמו ובאחרים.
במקום להכות נלמד אותו לומר שהוא כועס, במקום לבעוט נלמד אותו לבעוט בכדור או לקפוץ בטרמפולינה.
אם הילד לא נותן ביטוי לתוקפנות שבו, הוא עלול להפנות אותה כלפי עצמו- לחוש עצב, לכסוס ציפורניים או לתלוש שערות.
אנו מלמדים את הילד להבין שיש בו תוקפנות על ידי שמשקפים לו מה מרגיש: “אתה כועס ומאוכזב” ויחד עם זאת חשוב ללמד אותו להפנות את האנרגיה של התוקפנות
לבנייה על ידי יצירת קשרים עם הקרובים אליו. כאשר הילד חווה אהבה וחום מהאנשים הקרובים אליו ( אבא, אמא, אחים, משפחה מורחבת, גננות וחברים )
זה נותן לו כוחות לרסן את דחף התוקפנות הטבעי שלו.
כשהמבוגרים מחזקים את ההתנהגות המיטיבה, האוהבת והבונה של הילד, בדרך ממילא התוקפנות מתעדנת.
למעשה התוקפנות היא אנרגיה שיש להתמירה לפעולות בונות.
תוקפנות יכולה לנבוע גם מתסכול שהדברים לא הולכים במציאות כמו שהילד רוצה. במצבי תסכול כאלה הוא צריך מבוגר רגיש וזמין שיתווך לו את החוויה
( את הכשלון שמהווה הזדמנות ללמידה או לשקף לו שהציפיות שלו לא מציאותיות) וכן המבוגר יכול לעזור לו למתן את התסכול.
יש הרואים בתוקפנות התנהגות נלמדת שקיבלה חיזוק חיובי ( הילד השתולל וקיבל את הממתק שרצה)
או שהוא לומד מהקרובים לו התנהגות תוקפנית, כאשר מתבונן בהם באיזה אופן מגיבים למצבים מתסכלים,
אן שזה שילוב בין השניים. הילד לומד שמשתלם לו להגיב בתוקפנות.
תוקפנות באה גם מהצורך של הילד לבדוק את כוחותיו ( דחף תחרותי) ולהתגבר על מכשולים ותחושת נחיתות וכן לעמוד על זכויותיו, לבטא עצמאות ולהתבלט.

במקום לאסור בכוח על התנהגות תוקפנית, יש לתת לגיטימציה לביטויי כעס שאינם פוגעים בזולת ויש להפריד בין העושה למעשה:
“אתה ילד טוב, אבל כעת הרבצת או נשכת וזה אסור, זה מאד כואב לשני ומזיק ובבית שלנו לא עושים זאת”

לגבי השאלה שנשאלה – הילדה בת ה 3 החלה לנשוך בגן,
כדאי לדבר עם צוות הגן ולהאיר עיניהן לגבי הנאמר ולבקש שיתבוננו ויחקרו מה המקור לנשיכות,
האם יש תסכולים, האם יש עיכוב שפתי כך שהילדה מתקשה להביע עצמה ונושכת במקום?
האם היא ילדה שמתקשה, יחסית לבני גילה, בויסות רגשי ודחיית סיפוקים?
האם אפשר לאתר מצבי תסכול של הילדה שחוזרים על עצמם ולנסות למנוע אותם על ידי תווך?
כמובן שיש ליידע את ההורים משני הצדדים ולתת להם את המידע הנכון,
בדר”כ זו תופעה חולפת ועל ידי תגובות נכונות ומיטיבות התופעה מצטמצמת, יש לתת לילדה מקום ולחזק
התנהגות חיובית שלה וללמד אותה לבטא רצונה,
כמו כן יש לחזור על כללי ההתנהגות באוזניה מספר פעמים,
אך ברגע הנשיכה לא לעשות מזה עניין גדול כדי לא לחזק התנהגות זו.

ולסיכום כללי יותר, יש ללמד את הילדים שיש בתוכם כמה חלקים או גוונים, יש את ה”זאב” ויש את “הכבש” הפנימים,
ויש ללמד את הילד לזהות מתי יוצא ממנו “הזאב” ומתי “הכבש”,
ולמצוא דרכים יצירתיות ללמוד כיצד הזאב והכבש הפנימיים יכולים לחיות בשלום זה עם זה.
על ידי כך שנלמד את הילד להכיר את החלקים שבו, הוא ידע לא לפגוע בעצמו ( דחייה עצמית ) כאשר צופה בכך שיוצאת ממנו תוקפנות,
אלא ניתן ללמד אותו להבין שהתוקפנות היא אנרגיה שיש להפנות אותה למקומות בונים
בעזרת תרגול ואימון,
וכשיגדל יוכל להתמיר את התוקפנות למנהיגות והשפעה מיטיבה,
“ורוב תבואות בכוח שור” (משלי)

בהצלחה רבה
טלי ( מיטל ) מררי
פסיכולוגית חינוכית מומחית

ילד נושך
  • אימייל
  • הדפסה
פורסם ב: חדשות, חינוך, כללי, מגזין נח תגיות: פסיכולוגיה
« הקודם
הבא »

השארת תגובה

ביטול

אולי יעניין אותך גם

נשי חב”ד הצעירות ב”ב בשיתוף מכון צופיה: כנס מדהים

נשי חב”ד הצעירות ב”ב בשיתוף מכון צופיה: כנס מדהים

הכנס השנתי של נשי חב”ד הצעירות בבני ברק הוא כבר מסורת, לה מצפות מאות נשות חב”ד הצעירות בבני ברק. השנה, לאחר שדרוג מקיף, נערך הכנס

תפילה והעצמה: חוג הידידות במפגש מיוחד בעיר האבות

תפילה והעצמה: חוג הידידות במפגש מיוחד בעיר האבות

הולכות בין הטיפות בבוקר יום שישי היה הכול מוכן למסע המתוכנן ליום ראשון – נסיעה לחברון עיר האבות, למפגש ייחודי ומעצים של חברות חוג ידידות

“בצוותא”: תחילת כתיבת ספר התורה לע”נ הרבנית במעמד מרגש

“בצוותא”: תחילת כתיבת ספר התורה לע”נ הרבנית במעמד מרגש

במוצאי “שבת קודש לרבנית” נערך המעמד המיוחד של תחילת כתיבת ספר התורה לעילוי נשמת הרבנית הצדקנית, בהתאחדות נשי ובנות ישראל ומשפחותיהן. בפתיחת המעמד, שיתפה אורחת

ע”ת להפוך עולם: שבת קודש לרבנית, שנת ה-30

ע”ת להפוך עולם: שבת קודש לרבנית, שנת ה-30

כנס החורף של ארגון נשי ובנות חב”ד, “שבת קודש לרבנית”, מתקיים לעילוי נשמת הרבנית מאז שנת ההסתלקות, בארגונה המסור של הנציגה וחברת הוועד הפועל גב’

קרב יום: מבצע לימוד זוגי כהכנה לי’ שבט 

קרב יום: מבצע לימוד זוגי כהכנה לי’ שבט 

“עמדו הכן כולכם – איש וביתו”: מבצע לימוד מיוחד להכנה חסידית – זוגית לי’ שבט. הפרטים וחומר הלימוד בפנים… בעיצומם של ימי ההכנה ליום הגדול והקדוש

“חיות ותענוג”: מפגש הנציגות השנתי

“חיות ותענוג”: מפגש הנציגות השנתי

בסימן “חיות ותענוג” – שלושים שנה להסתלקות הרבנית הצדקנית מרת חיה מושקא ע”ה, ייערך בעז”ה ביום רביעי ט’ בטבת מפגש הנציגות השנתי של ארגון נשי

חבל על הזמן: יום עיון “הבית היהודי” בביתר עילית

חבל על הזמן: יום עיון “הבית היהודי” בביתר עילית

בחנוכה נערך בביתר עילית יום העיון המסורתי בנושאי הבית היהודי, בהפקת סניף נשי חב”ד בביתר עילית ומכון צופיה הליכות ביתה שעל ידי ארגון נשי ובנות

י”ט כסלו: אירוע עוצמתי בנתניה

י”ט כסלו: אירוע עוצמתי בנתניה

מאות נשים ובנות הגיעו להתוועדות י”ט כסלו המרכזית לנשי ובנות חב”ד בנתניה, וגדשו את אודיטוריום אשכול פיס. את הערב פתח הרב וולפא, השליח ורב קהילת חב”ד

סל חינוך מושלם לגיל הרך | רעיון לחנוכה

סל חינוך מושלם לגיל הרך | רעיון לחנוכה

רעיון מעובד משיחת הרבי לחג החנוכה, מוגש במיוחד בשבילך

הלפיד בידייך | מתוך ‘עלמה – פרינסס’ כסלו

הלפיד בידייך | מתוך ‘עלמה – פרינסס’ כסלו

כניסתו של החורף מהווה תמיד סימן מקדים לבואו של החג הכי משפחתי וכיפי בלוח השנה: חנוכה. בשעה שבחוץ הרוחות נושבות והקור מקפיא, אין יותר כיף


שאלות אחרונות בהלכה


  • איך אומרים לגוי לעבוד בשבת? מה מותר לו לעשות? מה אסור?
  • האם צריך להגעיל סירים חדשים| הלכה
  • דיני ותן טל ומטר לברכה| הלכה
  • דילוג קטעים בסדר התפילה| הלכה
  • עניית אמן באמצע תהילים| הלכה
  • בן עלייה| פסיכולוגיה
  • חיוב נשים בסוכה| הלכה
  • מקום בבית הכנסת| הלכה
  • שהחיינו בראש השנה | הלכה
  • הזכרת שם שמים | הלכה

שלחי עדכון או ידיעה


web by sbrook.net
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל
דלג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס