א. בתקופת החורף מתחילים לומר בז' מר חשוון בתפילת שמונה עשרה
בברכת 'ברך עלינו' "ותן טל ומטר לברכה", במקום ותן ברכה הנאמר
בקיץ. ובחוץ לארץ מתחילים לאומרו בליל השישים לאחר תקופת תשרי.
(לערך ביום 5.12 למספרם).
ב. ותן טל ומטר אומרים עד פסח.
ג. טעה ולא אמר טל ומטר ונזכר לפני שסיים ברכת ברך עלינו (כלומר לפני
שהזכיר את שם ה' בברכת מברך השנים) חוזר לקטע ותן טל ומטר
לברכה וממשיך וחותם כרגיל.
ד. נזכר לאחר שסיים את הברכה, אך לפני שהתחיל תקע בשופר, אומר
שם ותן טל ומטר וממשיך תקע בשופר גדול…
ה. נזכר לאחר שהתחיל תקע בשופר ממשיך להתפלל וכשיגיע לברכת
"שמע קולינו" אחרי המילים "ריקם אל תשיבנו" אומר ותן טל ומטר כי אתה
שומע וכו'. ואפילו אם לא נזכר אלא לאחר שאמר ברוך אתה, כל שלא אמר
עדיין את השם יכול לומר ותן טל ומטר כי אתה שומע וכו'.
ו. ואם נזכר לאחר שסיים שומע תפילה – לפני שהתחיל רצה אומר שם ותן
טל ומטר ואחר כך מתחיל רצה.
ז. אבל אם נזכר לאחר שהתחיל רצה, חוזר ל"ברך עלינו".
ח. נזכר לאחר שסיים תפילתו, אפילו רק לאחר שאמר יהיו לרצון השני
חוזר לראש התפילה.
ט. ואם נזכר כשהגיע זמן תפילה שלאחרי' מתפלל פעמיים שמונה עשרה,
ראשונה לחובה ושנייה לתשלומין. אבל שכח לומר טל ומטר במנחת ערב
שבת, אינו מתפלל בערבית (ליל שבת) שתיים.
י. המסופק אם הזכיר מטר בתפילתו – עד שלושים יום בחזקת שלא הזכירו
וצריך לחזור, לאחר ל' יום אינו צריך לחזור, שכן חזקתו שכבר התרגל
לאומרו כהלכה.
יא. בן ארץ ישראל הנמצא בחוץ לארץ, ובן חו"ל הנמצא בא"י, ישאלו מטר
כבני העיר שנמצאים בה, ואם התחיל לשאול בארץ ישראל בז' במרחשוון
ואחר כך יצא לחו"ל ממשיך לשאול כבני ארץ ישראל, אך אם עובר לפני
התיבה בחו"ל ישאל בחזרת הש"ץ כבני חו"ל.