ב”ה, ר”ח מנחם אב,
יום מיתת אהרן כהן גדול, ה’תשמ”ג
ברוקלין נ.י
אל בני ובנות ישראל
ה’ עליהם יחיו
שלום וברכה!
ידועה תורת הבעש”ט, אשר בכל דבר ודבר אשר האדם רואה או שומע הוא הוראת הנהגה בעבודת
השם, וזהו ענין העבודה, להבין ולהשכיל מכל דרך בעבודת השם,
ידועה תורת המגיד ותורת רבנו הזקן-פירושם בדברי חכמים במשנתם: דע מה למעלה ממך-דע אשר
כל מה שלמעלה הכל הוא ממך,
ידועה תורת האדמו”ר האמצעי, המובנת גם בפשטות מספרי הח”ן, אשר השם “הוא עצם הטוב
ומטבע הטוב להיטיב”,
שמכל זה מובנת ג”כ פרשת ימים אלה, ימי בין המצרים ובתוכם וסיומם-תשעת הימים, אשר חותמם-
יום התשיעי במנ”א, ימי אבל,
וכביאור הרמב”ם בספרו, שהוא “הלכות הלכות”, אשר אבלות מדרכי התשובה, ובלשונו: יפשפש
במעשיו ויחזור בתשובה,
ובפרט כשמצטרף עם תענית-ימי תעניות שבהם, ראשם וסופם, י’ז בתמוז וט’ באב- שמדרכי “תשובה
הוא”,
ותחילת ט’ הימים הרי היא באחד בחודש החמישי, המזכיר, ובלשון הכתוב: וימת שם (אהרן) בחודש
החמישי באחד לחודש,
ומובן אשר כוונת ומטרת הזיכרון(ובפרט- זיכרון הקשור ונכתב בתורתנו תורת חיים, הוראה בחיים
אשר נצחית היא (גם) בתור הוראה) שיהיו ימים אלה נזכרים ונעשים, התשובה שתבוא ע”י
ההתבוננות בתוכן ימים אלה-תביא למעשים טובים בהתאם לזה, באותם הימים ובפעולה נמשכת בכל
הימים שלאחרי זה, מעשים אשר הורה אהרן הכהן.
מעלת אהרן כה”ג, מעשים ופעולות שלו- הרי מבוארים הם בתוה”ק, תושב”כ ותושבע”פ, בריבוי
מקומות.
ומהם קבעו חכמים במשנתם, מה היא הדרך להיות מתלמידיו של אהרן ונצטווינו ע”ז וכלשונם: הוי
מתלמידיו של אהרן, אוהב שלום ורודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה,
ששייכות בזה לימים אלה במיוחד- התבוננות בענין החורבן והגלות וסבתם- שנאת חינם, ותשובה ע:ז
ע”י אהבת ישראל ועד למדרגת אהבת חינם, ופדי’ מן הגלות ובטולו עי”ז, וע”י (הוספה עוד יותר ב)
לימוד התורה ובצדקה, וכמש”נ בנבואת ישעי’, שנקרא כן ע”ש הישועה והגאולה: ציון-אלה ישראל-
במשפט (תורה) תפדה ושבי’ בצדקה (וה”ה באה ומביאה אהבה מזה לזה, של העשיר והעני)
-ועפי”ז גם טעם נוסף להבקשה וההתעוררות לעריכת ועשיית סיום מסכת בט’ הימים ומה טוב בכל
יום (ובט’ באב-בלימוד התורה בהשתתפות שומעים רבים ולהזכיר בכל פעם ופעם גם ע”ד אהבת
ישראל וצדקה.
ומיתת אהרון כה”ג אוהב “כל בית ישראל”, כאו”א מבני ישראל שבכל דור ודור, ועד שהוא ובניו-
מברכים את בנ”י: יברכך גו’ יאר גו’ ישא גו’ וישם לך שלום-פועלת ” ישועות בקרב הארץ” ועד לישועה
הכללית והאמיתית- גאולה האמיתית והשלמה ע”י משיח צדקנו, ויקוים היעוד: אתה (השם) תנחל
בכל הגויים,
וגדולה צדקה שמקרבת את הגאולה עוד יותר ויותר- באופן דאחישנה וארו עם ענני שמיא.