רעיון מעובד מתורת הרבי לפרשת השבוע, מוגש במיוחד בשבילך. הסיפור הנשי שמאחורי הפרשה, שתי הנשים שהיוו גורם מניע בפרשה המסעירה, לטוב ולרע. לכתבה המלאה…
מאחורי הקלעים של קורח, המחלוקת והעונש, מסתתר סיפור נשי. שתי נשים מתגלות כגורם מניע בפרשה המסעירה, לטוב ולרע.
כמו ש’קורח’ הפך להיות מילה נרדפת ל’מחלוקת’, כך גם אותן נשים הפכו להיות סמל לכוח הנשי. המחשה ומודל לדורות, למפתח הגורלי הנתון בידי האישה, המפתח לבית: לבנות או להרוס, להיות עקרת הבית ועיקרו או חלילה עוקרת.
“היינו דכתיב ‘חַכְמוֹת נָשִׁים בָּנְתָה בֵיתָהּ’ – זו אשתו של און בן-פלת, ‘וְאִוֶּלֶת בְּיָדֶיהָ תֶהֶרְסֶנּוּ’ – זו אשתו של קורח”.
אשת קורח, ה’איוולת’, דחפה את בעלה למחלוקת. לעומתה, אשת און בן פלת, מכונה ‘חכמות נשים’. למרות שאון בעלה היה ממובילי המרד במשה רבנו, לצד קורח, הצליחה אשתו בחכמתה למנוע ממנו להיסחף אחר המחלוקת ולהשתתף בה, וכך ניצל מן החטא ומן העונש.
איך זה שקורח, ש”פיקח היה”, נלכד במחלוקת הנוראה? איך העז לתבוע את תפקידו של משה, כלום לא ידע ש”משה אמת ותורתו אמת”?
הייתה זו גאווה שהובילה לתאוות גדוּלה.
היו לו לקורח מעלות גדולות. מעמד רם, ייחוס מפואר ותפקיד בקודש. כל אלה סנוורו את אשתו ומילאו אותה בגאווה משחדת, שגרמה לה להסית את בעלה לערער על משה רבנו ולדרוש לעצמו עוד כבוד. הקנאה, התאווה והכבוד שסימאו את עיניה, הוציאו אותם מן העולם.
היא שכחה דבר אחד – כל המעלות הטובות אינן של בעלה, אלא מתנת ה’, לכן אין מקום לגאווה.
אשת און בן-פלת גם היא הכירה במעלות בעלה, שהרי אם קורח בחר בו להוביל יחד אתו בראש המחלוקת על משה רבנו, ודאי היו בו מעלות רבות. אך היא הבינה שהמעלות והכוחות ניתנו מאת ה’, ויש להשתמש בהם בהתאם לרצונו בלבד. בחכמתה ידעה שהתפקיד של כל אחד, זה שנקבע לו מלמעלה, נושא את האושר והברכה האמתיים עבורו. כל ניסיון לחתור תחת קביעת התורה ולבקש גדולה שאינה במקומה, עלול להפוך את המעלות למוקש ולמכשול.
מחלוקת קורח מלמדת עד כמה יש להיזהר מהפיכת הכישרונות וההישגים האישיים למקור לגאווה. הכול מגיע מה’, וכשיודעים זאת, אין מקום לתחושת גאווה.
ועוד משהו אנחנו לומדים מהסיפור הזה –
על הכוח שלךְ.