הרב חיים פרוס עושה לנו סדר במצוות פורים, במשלוח מנות ומתנות לאביונים.
האם יש מקור לסוגים של משלוח מנות, היינו – מה עדיף, מאכל ומשקה או שני סוגים של מאכלים? האם יש שיעור לכמות המנות? מה הדין לגבי מתנות לאביונים -האם ניתן לשלוח לאדם כלשהו, אפילו אם זה יגיע אליו מספר ימים אחר כך? האם בחור ישיבה, או תלמידת תיכון או סמינר נחשבים עניים לצורך משלוח מנות? האם מוסד חסד, או ישיבה נחשבים לעניים?
- לכתחילה ראוי לתת מתנות עניים בפורים עצמו ושיגיע לידי העני בפורים, ויש אומרים שיוצא ידי חובה גם אם ישלח כמה ימים קודם לפורים, וביום הפורים יגיע לידי העני,
- אם הביאו מתנות עניים לגבאי צדקה בפורים והוא נתן זאת לאחרי פורים לעניים לא יצאו ידי חובה במתנות עניים, אלא אם הגבאי זכה כבר לעני בפורים עצמו.
- מי שמחוייב ביום י”ד ושלח לעני הנמצא בירושלים ביום ט”ו מתנות עניים יש אומרים שלא יצא כיון שאצל הנותן כבר אין מצוות מתנות עניים שזה לאחר פורים.
- האם בחור ישיבה נחשב כאביון?
אם אינו מקבל קיצבה קבועה נחשב לאביון.
האם מוסד של צדקה נחשב לאביון?
מתנות לאביונים צריך להגיע כל הסכום לעניים, ולכן אם המוסד רק מעביר את הכסף לאביונים בפורים יוצאים ידי חובה, אבל עבור פעילות של מוסד לא יוצאים ידי חובה במתנות לאביונים.
כמה צריך לתת מתנות לאביונים?
יש אומרים שמעל פרוטה לכל עני, ויש אומרים שצריך שיוכל לקנות לעצמו מזון לסעודה ויש המחשבים זאת בערך של כמנה פאלפל.
שני טעמים מצאנו למשלוח מנות:
- כדי שיהי לכל המשפחות בישראל צרכי סעודת פורים בהרווחה
- להרבות שלום וריעות
לטעם הא’ גם אם המקבל לא יודע מי שלח לו יצא ידי חובה כיון שגרם שיהיה צרכי פורים בהרווחה, לטעם ב’ להרבות שלום וריעות צריך להודיע מי השולח.
יש לשלוח שתי מנות לאדם אחד וראוי שעקרת הבית תשלח לחברתה, ובעל הבית ישלח לחבירו, ומעיקר הדין יוצאת ידי חובה במשלוחים שנשלחו מהבית אך ראוי שיאמרו על אחד המשלוחים זה מבעל הבית וזה מעקרת הבית.
וכן כל אחד מילדי הבית ישלח משלוח אחד.
האם חייב שני מיני ברכות שונות?
בשו”ע נאמר “חייב לשלוח שתי מנות של בשר או של מיני אוכלין, ומכך מובן שברכה על בשר אחת היא ואין חיוב לשלוח מינים שברכותיהם שונות. ושתיה בכלל אכילה. אולם יש אומרים שאין לשלוח שני מיני אוכלין זהים כמו שני כדורי בשר אלא מנת בשר ועוד משהו אחר ביצה וכד’ גם אם ברכתם זהה.
- המינים צריכים שיהיו ראויים לאכילה ללא שיעברו עוד תהליך בישול אלא כבר מבושלים או פירות וכד’ שראויים לאכילה מיידית.
- שווי המשלוח – ראוי שמשלוח אחד שבו יוצאים ידי חובה יהיה בשיעור מנה חשובה יש אומרים מאכל כשיעור של ג ‘ביצים שזה קרוב ל 180 סמ”ק, בלחמניה או עוגה בגודל כזה. ומעבר לכך רק כדי להרבות יכול ליתן כפי שירצה.
- לא יוצאים ידי חובה כאשר נותנים לאותו אדם גם מתנות עניים וגם משלוח מנות אלא צריך ג’ אנשים 2 אביונים ואחד לשם משלוח מנות