איסור אמירה לגוי
מפני שני טעמים אסור חכמים אמירה לגוי.
1. מטעם שליחות, כאשר הגוי עושה בשליחותי הרי זה כאילו אני בעצמי עושה, ומדרבנן יש
בזה איסור שליחות. וזה אסור לומר גם ביום שישי, כיון שבשעה שהגוי עושה את המלאכה
הוא עושה עבורי ונחשב שליח שלי.
2. לומר לגוי בשבת שיעשה מלאכה אסור וזה נלמד מהפסוק “ממצוא חפציך ודבר דבר” שלא
יהא דבורך בחול כדבורך בשבת. וזה אסור רק באומר בשבת, ומאידך אם מרמז עובר על
האיסור הראשון שהגוי הוא שלוחו של היהודי
הנאה ממלאכת גוי
1. גוי שעשה מלאכה עבור הישראל, כגון שבישל או הדליק את האש וכד’, לישראל אסרו חכמים
ליהנות ממלאכת בשבת ורק במוצאי שבת לאחר שיעבור הזמן שניתן לעשות את המלאכה
מותר להנות ממנה.
2. ולכן גוי שראה שהיהודי יושב בחושך ובא והדליק עבורו את החשמל, אסור ליהנות מהחשמל
וכל פעולה שלא היה ניתן לעשותה ללא הדלקת האור אין לעשותה.
המקרים בהם מותר לומר לגוי לעשות מלאכה
1. לצורך חולה
חולה שנפל מחמת חליו למשכב או שיש לו כאב שמצטער עד שנעשה חלש בכל גופו, מותר
לומר לגוי שיעשה כל המלאכות שצריך לחולה אפי’ שיש בהם איסור תורה.
אבל חולה שלא נצרך לשכב במיטה או שאינו מרגיש חולשה בכל גופו – מותר לומר לגוי שיעשה
לו מלאכה האסורה מדרבנן בלבד. ולדוגמא יכול לעשות לו חבישה אבל אינו יכול למרוח משחה
על גופו כי מריחה היא מדאורייתא.
2. לצורך קטן
צרכי קטן נכללים כמו חולה שאין בו סכנה שמותר לומר לגוי שיעשה מלאכה גם האסורה
מהתורה, ולכן אם קפץ החשמל בלילה ויש ילד קטן בבית שמפחד מהחושך, מותר לומר לגוי
שידליק את החשמל, אבל אם זה קרה ביום אסור כיון שהקטן אינו מפחד.
3. בימי החורף כאשר יש ילד קטן, והחשמל ניתק, מותר לומר לגוי שידליק את החשמל.
4. ובימי החורף הקרים במיוחד אז גם עבור מבוגרים מותר לומר לגוי כיון שהכל נחשבים כחולים
מפני הקור.
מה שנהגו לקרוא לגוי ולרמז לו שידליק את האור וכד’ ואח”כ לתת לו איזה דבר מאכל, טעות יש
בדבר. ומה שמותר. הוא, לגרום שהגוי יעשה מלאכה עבורו, ואז יהיה מותר לנו ליהנות מהמלאכה,
ולכן יש לעשות באופן הבא. המובא (בערוך השולחן סימן רע”ו סעיף ט.) שיאמר לגוי אם רצונך
במאכל מסויים תבוא לביתי, וכשיבוא לבית, אז נאמר לו מה נעשה חשוך ואי אפשר למצוא את
המאכל, ואז כאשר הגוי מדליק, זה נחשב שהוא מדליק כדי למצוא את המאכל עבורו, ואז גם הישראל
נהנה וזה מותר. אבל כאשר אנו מרמזים לו שחושך והוא מדליק עבורנו ואח”כ נותנים לו בתמורה
מאכל אין זה מועיל כיון שבתחילה ההדלקה היה עבורנו.
כאשר יש ליהודי משרת גוי, מותר לשלוח אותו לשטוף כלים במטבח, וכשיכנס הגוי למטבח ידליק
את האור לעצמו, ואח”כ יהיה מותר גם ליהודי ליהנות מהאור. ואף מותר ליהודי לבקש מהגוי
שאחר שיסיים את עבודתו לא יכבה את האור (מ”ב רעו, כז; שש”כ ל, נז)