רעיון מעובד משיחת הרבי לפרשת השבוע, מוגש במיוחד בשבילך.
תכלית הכול מקופלת באות אחת. ובעצם, הכול מתחיל מנקודה.
לכתבה המלאה…
הכול מתחיל מא’. נקודה קטנה – מתחברת, גדלה, משרטטת עולם שלם.
עשרת הדיברות המופיעות בפרשתנו פותחות בא’ – “אנכי ה’ אלוקיך”.
זו האות הראשונה היוצרת את הקשר בין עם ישראל לקדוש ברוך הוא.
אות החיבור, שמסמלת את הקשר הזה בצורתה הגרפית.
“מהי א? – נקודה למעלה ונקודה למטה, וקו של יראת שמים מחבר ביניהן”.
כך אמר אדמו”ר הזקן, כאשר הדריך את המלמד של בנו איך ללמד את הילד.
נקודה, קו, נקודה – ובהם טמון יסוד החינוך היהודי.
הנקודה העליונה רומזת על הנשמה, הנקודה התחתונה רומזת על הגוף.
שני קטבים, שני קצוות מנוגדים, שלכאורה אין שום נקודת השקה ביניהם. גוף ונשמה – לכל אחד מהם שאיפות הפוכות, מאוויים סותרים ותכונות שונות לחלוטין.
אבל יש חיבור: בין שתי הנקודות משורטט קו מחבר, קו של יראת שמים.
שתי הנקודות שבאות א מסמלות גם את הקב”ה והאדם.
הנקודה העליונה היא הקב”ה, שהוא אינסופי ונעלה מתפיסה ומהשגה. הנקודה התחתונה היא האדם, יצור מוגבל. חוט הקשר בין הקדוש ברוך הוא לאדם הוא התורה והמצוות.
הכול מתחיל מנקודה. נקודה קטנה, שאינה משתרעת על שטח ואין לה כל מציאות. נקודה שמסמלת התבטלות, העדר ישות.
אנחנו לא יכולים להבין ולהשיג את הקדוש ברוך הוא, אנחנו רק יודעים שהוא קיים, זוהי הנקודה העליונה.
גם האדם הוא נקודה, כדי להתחבר עם הקדוש ברוך הוא הוא צריך להיות כזה. להתבטל מול ה’, לא להרגיש את מציאותו כלל – זו הנקודה התחתונה.
החיבור בין האדם לקדוש ברוך הוא, הוא דרך התורה והמצוות, ‘קו של יראת שמים’. בלימוד התורה ובקיום המצוות, היהודי נהפך מ’נקודה’ חסרת מציאות, לחלק מה – א’ של “אנכי ה’ אלוקיך”.
מפה הכול מתחיל. זו נקודת התכלית:
ביטול מול הבורא, והיאחזות בתורה ובמצוות, חבל הקשר בין הגוף לנשמה, בין האדם לה’, לאינסוף.
זה הא’ של מתן תורה,
זה הא’ של חינוך יהודי טהור.
זו נקודת הזינוק שמעניקה לילד יהודי את הכוחות לגדול, לפעול ולמלא את תכלית הבריאה:
למלא את העולם כולו באור תורה ומצוות ולעשות לו יתברך דירה בתחתונים,
דירה שחדורה בהכרת הבורא ש” אין עוד מלבדו”, מציאות שכולה “אנכי ה’ אלוקיך”.