נשי ובנות חבד בארץ הקודש נשי ובנות חבד בארץ הקודש
  • דף הבית
  • אודות
  • מדורים
    • מדור לנציגות
    • בנימה אישית
    • מתכונים
    • בריאות
    • סיפור חסידי
    • הלכה
  • ארועים
    • הכנס הארצי תשע”ז
  • צרו קשר
  • הרשמה לאתר
  • דף הבית
  • אודות
  • מדורים
    • מדור לנציגות
    • בנימה אישית
    • מתכונים
    • בריאות
    • סיפור חסידי
    • הלכה
  • ארועים
    • הכנס הארצי תשע”ז
  • צרו קשר
  • הרשמה לאתר
נשי ובנות חבד בארץ הקודש
  • דף הבית
  • אודות
  • מדורים
    • מדור לנציגות
    • בנימה אישית
    • מתכונים
    • בריאות
    • סיפור חסידי
    • הלכה
  • ארועים
    • הכנס הארצי תשע”ז
  • צרו קשר
  • הרשמה לאתר
  • דף הבית
  • אודות
  • מדורים
    • מדור לנציגות
    • בנימה אישית
    • מתכונים
    • בריאות
    • סיפור חסידי
    • הלכה
  • ארועים
    • הכנס הארצי תשע”ז
  • צרו קשר
  • הרשמה לאתר
ראשי › דף בית . › אז מה נשמע? | בלוג אישי

אז מה נשמע? | בלוג אישי

א׳ באדר ה׳תשע״ז (27 בפברואר 2017) אין תגובות

בס”ד
אז מה נשמע?
שיעור גיאוגרפיה בכיתה ו. הנושא אקלים. אני משווה את האקלים הים תיכוני שלנו עם
האקלים היבש במצרים, ושואלת לתומי; מהיכן מקבלת מצרים מים? מהו מקור המים
המרכזי במצרים וכל בנות הכיתה מתבוננות בי ולא עונות. אני מנסה להזכיר להן בכל
דרך; פרעה, יציאת מצרים, מכות מצרים… אבל אף אחת לא נזכרת. נאלצתי להזכיר להן
ולקרוא לילד בשמו. יאור, נילוס, זוכרות? הסיפור עם פרעה והיאור שהפך לדם… בסוף
הם נזכרו והמשכנו את השיעור ועשינו השוואת האקלים.
יצאתי מהשיעור וחשבתי לעצמי, כל כך הרבה פעמים לימדנו על פרעה, על הנילוס, על
העבודה זרה של הנילוס, על מקור המים היחיד שבמצרים שהפך לדם וכו’. למדנו בתורה,
למדנו לקראת פסח למדנו בכל כיתה ובכל שנה, איך הגענו לכיתה ו ואנחנו לא יודעים ולא
זוכרים את הנהר שקוראים לו הנילוס או היאור (אני חיבת לציין שאני עובדת בבית ספר
שתלמידיו אינם שומרי מצוות לע”ע ,אבל מטרת בית הספר היא להנגיש את התורה
והמצוות לחייהם של הילדים והוריהם). הלכתי עם המחשבה הזאת כל היום ועוד ימים
רבים ולא בקלות הודיתי ביני לבין עצמי ש… לא עשינו את העבודה! החומר אכן נלמד
בכיתות, המורה לימדה אבל הילדים, אולי למדו והבינו באותו זמן אבל לזכור ?! נראה
שלא.
אולי זו לא דוגמא כל כך טובה, אולי זה לא הנושא הכי חשוב ולכן נמחק מה”הארד דיסק”
אבל בכל זאת, הייתי מצפה שכן יזכרו . (ציפיה מוגזמת?) .
אז הבנות שמעו את החומר בכיתה? אולי בעצם לא שמעו?
אולי יש שמיעה ויש שמיעה?
יש שמיעה שהיא קולות הרקע שמסתובבים סביבנו ואנחנו קולטים אותם ויש שמיעה
אחרת. שמיעה שמחייבת , שמיעה שחודרת פנימה . שמיעה שעושה לנו שינוי במחשבה
ובמעשה.
קראנו בשבת “וישמע יתרו” , רש”י כותב שהוא שמע ובא. כולם שמעו, אבל הוא שמע
ובא. הוא שמע והסיק מסקנה. הוא שמע ואמר לעצמו, רגע , זה מחייב אותי לחשב מסלול
מחדש- ובא! הצטרף התחבר.
כשאנחנו אומרים שמע ישראל, האם זו דרישה לשמוע ? או זו תביעה להפנים את אחדות
השם ,ומה זה אומר לנו, מה זה מחייב ומשפיע על חיינו בכל רגע.
מה זה “נעשה ונשמע”? איך נעשה אם לא נשמע? מה נעשה? אבל הרעיון הוא שנשמע,
באופן כללי נשמע מה צריך לעשות, אחר כך נעשה , כי כך צריך , כי יש ציווי עליון .אחר
כך נחקור , נלמד נבין ונפנים- נשמע!
התורה מצפה מאיתנו לשמיעה אחרת. האדם שבחר להיות עבד לבשר ודם ולא עבד
לקב”ה, תירצע אוזנו. למה? כי הוא לא שמע! לא הפנים את הרעיון השלם. שצריכה להיות
עבדות אחת בעולם- עבדות לקל עליון. את הרעיון הזה חייב האדם להפנים ואם לא הבין,
קלט ובחר אחרת- אז לא היתה שמיעה., אבר השמיעה לא היה כלי לשמיעה המצופה
מה ההבדל בין שמיעה לשמיעה? יש שמיעה שהיא שימוש בחוש השמע ויש משמעות..
שמיעה שהיא משמעותית. שבה עובר המסר ונקלט עמוק בפנים כפי המוסר רוצה שיעבור.
מה שנשאר אצלנו בתודעה, בפנימיות בנפש הוא מה שהיה לו משמעות עבורנו. מה שעשו
אותו משמעותי , מה שחשוב לנו או שמישהו התאמץ לעשותו שונה כדי שיעבור את כל
הקליפות שלנו ויחדור פנימה; למחשבה לדיבור ולמעשה.
אנחנו ,המורים וההורים, רוצים שהמסר יעבור. הוא לא יעבור אם לא יהיה משמעותי. אם
לא יקבל צבע וגוון אחר. אם לא יצא ממקום שבו הוא ניכר שהוא אמיתי ומממלא את
המוסר. אנחנו המורים וההורים, צריכים לחשוב מה חשוב לנו להעביר, מה עיקר ומה
פחות עיקרי, מה עכשוי ומה אפשר לדחות מעט. מה חשוב להגיד ומה לא כדאי להכביר.
מה חזק ומשפיע ומה לא יעבור. נוח וזורם לנו, להגיד הרבה דברים, להטיף, להסביר,
לשאול שאלות, והעיקר להוציא את כל מה שאנחנו חושבות , ולפרוק את כל מה שמתסכל
או אפילו רק יושב לנו בפנים. העיקר הרבה לדבר ולהעמיס על השומע. אבל הוא לא
שומע. הוא לא קולט, לא מפנים.
אנחנו רוצות, בעיקר בכיתה, משמעת. מהי משמעת? הכללים שהתלמידים הפנימו ,שרק
כך צריך ואפשר להתנהג.. במילה משמעת יש שמע, ולכן שמיעת כללים והפנמתם למעשה
,זוהי משמעת..
איך מגיעים משמיעה להפנמה? על ידי הפיכת הדבר מנשמע למשמעותי.וזה כבר מצריך
עצירה וחשיבה.
באחד ההשתלמויות של משרד החינוך היתה כתובה הכותרת הבאה: “להוריד את המע”מ!”
בהשתלמות למדנו שהכוונה להפחית את המצב, הכל כך מוכר ,של מורה עומד מלמד!
התמונה של מורה בכיתה המרצה את החומר עומדת לחלוף מן העולם. בעולם משופע
בגירויים, צבעים, טעמים ריחות ואורות, חוש השמיעה אינו קולט מלל והמסרים אינם
עוברים. צריך לחשוב על איך מה , מתי וכמה..
לפני כמה שנים ביקר מפקח בבית ספר בימים הנוראים. המפקח שאל את תלמידי כיתה א;
“מה עושים ביום כיפור?” התלמידים לא התבלבלו וכמעט כולם ענו בהתרגשות:” אוכלים
תפוח בדבש!” המורה הסמיקה במבוכה. מאוחר יותר המפקח לקח את הצידה ואמר לה:
“הילדים הראו לנו מהי למידה משמעותית!”
עד היום איני שוכחת את המילים שלו. עבורי זו הייתה למידה משמעותית אמיתית.
אז, מה נשמע?

  • אימייל
  • הדפסה
פורסם ב: בנימה אישית, חדשות, כללי, מדור לנציגות
« הקודם
הבא »
אולי יעניין אותך גם

נשי חב”ד הצעירות ב”ב בשיתוף מכון צופיה: כנס מדהים

נשי חב”ד הצעירות ב”ב בשיתוף מכון צופיה: כנס מדהים

הכנס השנתי של נשי חב”ד הצעירות בבני ברק הוא כבר מסורת, לה מצפות מאות נשות חב”ד הצעירות בבני ברק. השנה, לאחר שדרוג מקיף, נערך הכנס

תפילה והעצמה: חוג הידידות במפגש מיוחד בעיר האבות

תפילה והעצמה: חוג הידידות במפגש מיוחד בעיר האבות

הולכות בין הטיפות בבוקר יום שישי היה הכול מוכן למסע המתוכנן ליום ראשון – נסיעה לחברון עיר האבות, למפגש ייחודי ומעצים של חברות חוג ידידות

“בצוותא”: תחילת כתיבת ספר התורה לע”נ הרבנית במעמד מרגש

“בצוותא”: תחילת כתיבת ספר התורה לע”נ הרבנית במעמד מרגש

במוצאי “שבת קודש לרבנית” נערך המעמד המיוחד של תחילת כתיבת ספר התורה לעילוי נשמת הרבנית הצדקנית, בהתאחדות נשי ובנות ישראל ומשפחותיהן. בפתיחת המעמד, שיתפה אורחת

ע”ת להפוך עולם: שבת קודש לרבנית, שנת ה-30

ע”ת להפוך עולם: שבת קודש לרבנית, שנת ה-30

כנס החורף של ארגון נשי ובנות חב”ד, “שבת קודש לרבנית”, מתקיים לעילוי נשמת הרבנית מאז שנת ההסתלקות, בארגונה המסור של הנציגה וחברת הוועד הפועל גב’

קרב יום: מבצע לימוד זוגי כהכנה לי’ שבט 

קרב יום: מבצע לימוד זוגי כהכנה לי’ שבט 

“עמדו הכן כולכם – איש וביתו”: מבצע לימוד מיוחד להכנה חסידית – זוגית לי’ שבט. הפרטים וחומר הלימוד בפנים… בעיצומם של ימי ההכנה ליום הגדול והקדוש

“חיות ותענוג”: מפגש הנציגות השנתי

“חיות ותענוג”: מפגש הנציגות השנתי

בסימן “חיות ותענוג” – שלושים שנה להסתלקות הרבנית הצדקנית מרת חיה מושקא ע”ה, ייערך בעז”ה ביום רביעי ט’ בטבת מפגש הנציגות השנתי של ארגון נשי

חבל על הזמן: יום עיון “הבית היהודי” בביתר עילית

חבל על הזמן: יום עיון “הבית היהודי” בביתר עילית

בחנוכה נערך בביתר עילית יום העיון המסורתי בנושאי הבית היהודי, בהפקת סניף נשי חב”ד בביתר עילית ומכון צופיה הליכות ביתה שעל ידי ארגון נשי ובנות

י”ט כסלו: אירוע עוצמתי בנתניה

י”ט כסלו: אירוע עוצמתי בנתניה

מאות נשים ובנות הגיעו להתוועדות י”ט כסלו המרכזית לנשי ובנות חב”ד בנתניה, וגדשו את אודיטוריום אשכול פיס. את הערב פתח הרב וולפא, השליח ורב קהילת חב”ד

סל חינוך מושלם לגיל הרך | רעיון לחנוכה

סל חינוך מושלם לגיל הרך | רעיון לחנוכה

רעיון מעובד משיחת הרבי לחג החנוכה, מוגש במיוחד בשבילך

הלפיד בידייך | מתוך ‘עלמה – פרינסס’ כסלו

הלפיד בידייך | מתוך ‘עלמה – פרינסס’ כסלו

כניסתו של החורף מהווה תמיד סימן מקדים לבואו של החג הכי משפחתי וכיפי בלוח השנה: חנוכה. בשעה שבחוץ הרוחות נושבות והקור מקפיא, אין יותר כיף


שאלות אחרונות בהלכה


  • איך אומרים לגוי לעבוד בשבת? מה מותר לו לעשות? מה אסור?
  • האם צריך להגעיל סירים חדשים| הלכה
  • דיני ותן טל ומטר לברכה| הלכה
  • דילוג קטעים בסדר התפילה| הלכה
  • עניית אמן באמצע תהילים| הלכה
  • בן עלייה| פסיכולוגיה
  • חיוב נשים בסוכה| הלכה
  • מקום בבית הכנסת| הלכה
  • שהחיינו בראש השנה | הלכה
  • הזכרת שם שמים | הלכה

שלחי עדכון או ידיעה


web by sbrook.net
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל
דלג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס