רעיון מעובד מתורת הרבי לפרשת השבוע – מוגש במיוחד בשבילך.
שומר חינם, שומר שכר, שוכר, שואל… ארבעה שומרים מפורטים בפרשה. כולנו בעצם
שומרים. על מה ואיך – בכתבה המלאה…
שומר חינם, שומר שכר, שוכר, שואל… ארבעה שומרים הם, ודיניהם מפורטים בפרשה.
החסידות מסבירה שכולנו שומרים. מופקדים על אוצר יקר. יש לטפל בו בזהירות ובאחריות.
תוך שמירה מתמדת וטיפוח בלתי פוסק.
ה’ הפקיד אצלנו חלק ממנו כביכול, משהו שלו, “חלק אלוקה ממעל”.
זוהי הנשמה שלנו. היא ירדה אל תוך גופנו. אנחנו השומרים.
הנשמה טהורה היא. יש לשמור עליה מן העולם החומרי אליו ירדה. מכל לכלוך, שריטה, נזק
ופגם.
התפקיד לא מסתכם בשמירה בלבד. יש מטרה לירידת הנשמה, ועלינו לחתור ולעמול
להשגת המטרה;
הירידה היא לצורך עליה. קיום תורה ומצוות מעלה את הנשמה ומביא אותה למדרגה גבוהה
יותר.
קורה, שהשומר מועל בתפקידו. “על כל דבר פשע, על שור, על חמור, על שה, על שלמה, על
כל אבידה… ישלם שניים לרעהו”
הפסוק מפרט מקרים שונים, המקבילים למצבים וסוגים בנפש הבהמית שבתוכנו. איזו בהמה
מסתתרת לה שם…
לפעמים זה שור – תוקף, נוגח ובלתי מתחשב.
לפעמים זה חמור – זה שגם בתקופת תמוז קר לו, מסמל אדישות וקרירות גם מול גילוי
אלוקות וחום של קדושה לוהטים.
יש גם שה, ההולכת כעדר, נוהה אחרי תרבות העולם, ‘שה פזורה ישראל’.
לעיתים מדובר ב’שלמה’ – בגד, המבטא את הבגידה בה’.
ומהו התיקון? ממשיך הפסוק “ישלם שניים לרעהו”.
התיקון, דרך התשובה, היא להתחזק בתורה ובמצוות בכפל כפלים. כמו חבל שנקרע, וחזר
ונקשר, במקום הקשר יש עובי כפול. חז”ל אמרו: “היה רגיל לקרות דף אחד – יקרא שני
דפים”.
כנגד התוספת, ההשתדלות היתירה והמאמץ הכפול בתורה ובמצוות, משלם הקדוש ברוך
הוא מידה כנגד מידה.
הזדונות – הופכים לזכויות, הנפש הבהמית נרתמת לצד הקדושה, וכל אותן תכונות בהמיות,
התקיפות, הקרירות ועוד – כולן נהפכות לתכונות חיוביות, המסייעות ותורמות לעבודת ה’.
(מעובד על-פי לקוטי שיחות כרך א, עמ’ 155)